Wat is buitenreclame en waarom is én blijft het effectief?
Buitenreclame, letterlijk vertaald, is reclame voor buiten. U ziet het meer dan u denkt! Of u nu loopt door een winkelstraat, rijdt over een industrieterrein of langs het voetbalveld staat, het is overal aanwezig.
In deze digitale wereld is het lastig om op te vallen. Adverteren via social media is allang niet nieuw meer. Naast digitaal aanwezig zijn, blijft het van belang om ook fysiek zichtbaar te zijn. Buitenreclame speelt hier een belangrijke rol in. In deze blog nemen wij u mee en vertellen wij u alles over:Waarom moet u buitenreclame inzetten?
Met buitenreclame is het mogelijk om grote groepen te bereiken. De meeste mensen leggen dagelijks dezelfde route af, van en naar werk of school. Door hen onderweg te bereiken, blijft uw merk beter in het geheugen van deze mensen ‘plakken’. Mensen nemen in korte tijd onbewust uw logo in zich op, met als resultaat dat zij aan u denken wanneer zij uw dienst of product nodig hebben. Buitenreclame kan ook voor gemiddeld 1,8% tot 3,5% meer omzet zorgen!Extra naamsbekendheid onder brede doelgroep
Met buitenreclame genereert u extra naamsbekendheid. U blijft beter in de top of mind van klanten, waardoor zij u sneller opzoeken. Ook mensen die nog nooit van u of uw merk hebben gehoord, leren u zo kennen.Geen last van ad-blockers
Veel mensen maken gebruik van ad-blockers op internet, waardoor online reclames niet te zien zijn. Met buitenreclame heeft u dat probleem niet.Minder irritant
Buitenreclame wordt over het algemeen als minder irritant ervaren dan televisie- of social mediareclames. Het is een vorm van reclame die al dusdanig lang in het straatbeeld aanwezig is, dat het geaccepteerd is.Koppeling tussen buitenreclame en online media
Door op uw buitenreclame QR-codes of een speciale URL te plaatsen, kunt u uw doelgroep makkelijker naar de website krijgen. Hierdoor koppelt u op een simpele manier buitenreclame met uw online kanalen. Een ander voordeel van deze koppeling is dat u het websiteverkeer afkomstig van uw buitenreclame kunt meten. Resultaten zijn hierdoor beter ook meetbaar!Klanten komen sneller naar u toe
Als u een stoepbord of beachflag op de stoep voor uw pand zet, weten klanten u makkelijker te vinden. U stimuleert hen binnen te stappen en een aankoop te doen.
Welke soorten buitenreclame zijn er?
Veelvoorkomende voorbeelden van buitenreclame zijn een vlag met een logo van een bedrijf, een poster in een bushokje en banners bij een bouwplaats. Het is allemaal buitenreclame. Toch is er nog veel meer reclame dan dat u nu waarschijnlijk kunt bedenken, zoals:
- Auto- en vrachtwagenreclame
- Gevelreclame
- Reclamestand
- Lichtmastreclame
- Abri’s
- (Wild)plakplaatsen
- Stadionreclame
- Busreclame
Waar moet u op letten bij de aanschaf van buitenreclame?
Als u buitenreclame in gaat zetten om uw producten of diensten te promoten, zijn er een aantal dingen waar u op moet letten:Wat is de boodschap?
Wat is de boodschap waarmee u uw doelgroep wilt bereiken? Wilt u dat uw doelgroep een bepaalde actie onderneemt nadat zij uw reclame zien?Wie is de doelgroep?
Wat spreekt uw doelgroep aan? Wat vinden ze leuk? Waar bevindt uw doelgroep zich?Gaat uw doelgroep dagelijks met de bus of pakken zij de auto?
Welke buitenreclame is geschikt?
Een winkel komt een heel eind met een stoepbord of beachflag voor de winkel. Een bedrijf heeft meer baat bij gevel- of autoreclame. Welke buitenreclame geschikt is voor u, ligt aan uw omgeving. Als u een rondje loopt door de winkelstraat of over het bedrijventerrein, ziet u genoeg voorbeelden. Ook adviseren wij u hier graag in.Waar wordt de buitenreclame geplaatst?
U kunt de buitenreclame vlakbij uw bedrijf plaatsen om lokaal te promoten (stoepborden, vlaggen of gevelreclame) of juist ver weg om een breder publiek aan te trekken (abri’s, plakplaatsen, stadionreclame).Wat mag de buitenreclame kosten?
Welke ruimte heeft u in uw marketingbudget? Ook voor een klein budget is buitenreclame mogelijk!



Wat kost buitenreclame?
Buitenreclame kan heel veel kosten, maar ook heel weinig. Het is maar net wat uw budget toelaat. Adverteren op een billboard langs de drukste snelweg van Nederland is flink duurder dan sandwichborden in de stad.Een voorbeeld: een beachflag kost rond de €100,-, adverteren op een billboard langs de snelweg kan al snel in de duizenden euro's lopen.
Ook kunt u ervoor kiezen om een externe designer aan het werk te zetten, maar u kunt ook uw medewerkers inschakelen. U kunt hier uw eigen afweging in maken. We zetten de voor- en nadelen op een rij:
Externe designer | Eigen medewerker | ||
---|---|---|---|
Voordelen | Nadelen | Voordelen | Nadelen |
Relevante opleiding | Langer proces door controles | Kent het bedrijf | Minder kennis van design en de psychologie erachter |
Kijkt met een frisse blik naar uw bedrijf |
Relatief duur | Korte lijnen | Gaat ten koste van eigen taken |
Weet wat mogelijk is binnen de gestelde kaders |
Goedkoop | Minder kennis van drukwerk |
|
Kent de vervolgstappen (zoals drukwerk) |
Hoe zoekt u de juiste partner voor uw buitenreclame?
Wilt u uw bedrijf of merk in de spotlights zetten met buitenreclame? Dan heeft u een partner nodig. Een goede partner:- heeft alles onder één dak;
- denkt met u mee;
- ontzorgt;
- is snel.
Bij ons bent aan het juiste adres. Al ruim 35 jaar is VKF Renzel de expert op het gebied van presentatie. En daar hoort ook buitenreclame bij.
Ons standaard assortiment omvat stoepborden, vlaggen en meer. Doordat wij beschikken over onze eigen productiemogelijkheden, is maatwerk mogelijk! Naast onze productie kunnen wij ook zorgen voor uw banners, posters en grafische vormgeving.
De VKF Renzel Group heeft meerdere dochterbedrijven, waaronder BPG GmbH. Deze firma verzorgt belettering van auto’s, vrachtwagens en bussen. Ook hebben we ons eigen grafische dienstverlening: renzel.agentur GmbH. We hebben alles onder één dak! Neem contact met ons op voor al uw vragen over buitenreclame.