Wat is Visual Merchandising?

Met Visual Merchandising wordt ​​de optische verkoopbevordering of het puur visuele aspect van verkoopbevordering bedoeld. Het concept wordt daar toegepast waar klanten in aanraking komen met producten en diensten. Dit zijn bijvoorbeeld winkels, beurzen of speciale evenementen.

Point of Sale (POS) en Point of Purchase (POP)

De Point of Sale - het verkooppunt - beschrijft de plek, de locatie, waar een verkoop wordt uitgevoerd en afgerond. Vanuit het oogpunt van de klant spreekt men ook van de Point of Purchase (het aankooppunt).

Het klassieke verkooppunt is de verkoopruimte, bijvoorbeeld de winkel van een detailhandelaar, waar de klant direct contact heeft met de producten. Hieronder vallen dus veel verschillende soorten presentatie- en verkoopruimtes.
 

Visuele Merchandising online configureren

Onze EasyCubes zijn een populair product voor de inrichting van etalages, het presenteren van merken of het introduceren van nieuwe producten. Met behulp van onze 3D-planner kan het gewenste concept eenvoudig online worden ontworpen!

Visuele communicatie in de winkel

Visual Merchandising wordt vaak gezien als een verlengstuk van marketing. Hiermee worden concepten als Corporate Identity, dan wel Corporate Designs vaak doorgevoerd tot in de verkoopruimte. Alle vestigingen / filialen van een onderneming zijn dan qua ontwerp volgens hetzelfde concept ontworpen.

Het totale plaatje, de complete uitstraling van een onderneming of een productserie wordt gebruikt voor visuele communicatie met de klant. Onder de verschillende ontwerpelementen vallen o.a. de gevel van de zaak, de etalage, de entree, de verlichting, als ook het concept van de inrichting en de productpresentatie.

Het doel van Visual Merchandising is komen tot de optimale presentatie van producten of diensten. De aandacht en interesse van uw doelgroep moeten worden gewekt en ze moeten worden aangemoedigd om te kopen. Visual Merchandising helpt je om bedrijfsdoelen te bereiken, zoals het werven van nieuwe klanten of het promoten van de verkoop.

Het is een instrument voor communicatiebeleid in de marketing. Dit instrument speelt niet alleen een rol in de marketingmix van de klassieke Fashion retail. Met name op de kopersmarkt vormen de presentatie van producten en de etalage-inrichting belangrijke instrumenten van het verkoopbeleid.
Visuele communicatie

Visuele merchandising op verschillende gebieden

Op een beurs wil je klanten al van ver naar uw stand lokken. De onderneming moet snel herkenbaar zijn en ook de aandacht van nieuwe geïnteresseerden naar de stand toe trekken. De focus ligt hier op een aansprekende en hoogwaardige presentatie op de beursvloer.

Met Visual Merchandising onderscheidt je je van andere exposanten en breng je jouw bedrijf onder de aandacht. Bij het ontwerp van een beursstand wordt onder meer gebruik gemaakt van trussen, verlichte wanden, bannerdisplays of beursmeubilair.

Ook bij het ontwerpen en inrichten van een etalage is het belangrijk om de interesse van voorbijgangers te wekken. Een aansprekend concept en enscenering leidt tot het uitnodigen van bezoekers in de winkel. Hier zijn bijvoorbeeld vaak paspoppen te zien, die ideaal zijn om kleding te etaleren. Deze figuren kunnen worden aangekleed, gedecoreerd en gestyled.

Een Visual Merchandiser is ook verantwoordelijk voor de aankleding en verlichting van de etalage. Speciale producten of seizoensartikelen kunnen in een etalage onder de aandacht worden gebracht. Ondertussen zien we digitale etalages ook steeds belangrijker worden.

In een verkoopruimte kan de presentatie van producten en de winkelinrichting het gedrag van klanten beïnvloeden. Dit kan resulteren in een langere twijfeltermijn en tot zogenaamde impulsaankopen. Afhankelijk van de winkelinrichting en branche kunnen verschillende middelen of displays voor verkoopbevordering worden ingezet.

Visual Merchandising op de Point of Sale is bedoeld om de klant visueel aan te spreken. Hiervoor worden verschillende POS-marketing-materialen gebruikt om bewust de aandacht van de klant te trekken. Een prettige winkelsfeer versterkt de loyaliteit van de klant en is een belangrijke factor bij het aantrekken van nieuwe klanten.

Visual Merchandising en VKF Renzel

Wij van VKF Renzel leveren verschillende POS-materialen om Visual Merchandising succesvol te implementeren en realiseren op de POS. Wij zijn de betrouwbare partner voor de vormgeving op elke Point of Sale, Point of Purchase of in iedere etalage. Ook op het gebied van beurzen en evenementen kunnen wij je een ruim assortiment bieden.

Als fabrikant bieden wij je ook de mogelijkheid om producten te vervaardigen die speciaal op jouw onderneming zijn afgestemd. Ontdek nu de juiste producten voor je Visual Merchandising concept.

ruim 35 jaar

ervaring en competentie in het hele spectrum van de verkoopbevordering

26 landen

met productievestigingen en dochterondernemingen van VS tot China

885 medewerkers

die je graag van dienst zijn in binnen- en buitenland

> 25.000 producten

voor je bedrijfs- of winkelinrichting en op je POS

Menu sluiten
Naar boven