Offline marketing - Wat is het en hoe werkt het?

Offline marketing beschrijft alle marketingmaatregelen buiten het internet om. Denk aan flyers, catalogi, tv- of radioreclame en out of home media. Simpel gezegd allemaal marketingkanalen die niet tot de online marketing behoren. Offline adverteren biedt vele mogelijkheden om je te onderscheiden van andere bedrijven en om daarmee het imago van je bedrijf te versterken.
 

Online en offline marketing

Online marketing kanaal: webshop

Vormen van online marketing


SEO, SEA, affiliate advertising, webshop, e-mailmarketing, blogs, videomarketing, social media

Offline marketing op de EuroShop

Vormen van offline marketing


catalogusreclame, advertenties, radio- en tv-reclame, beurzen, buitenreclame, PR, giveaways

Offline marketing - wat levert het mij en mijn bedrijf op?

Offline adverteren kan op verschillende plaatsen effectief zijn en daar is een groot aantal potentiële klanten mee te bereiken. Met effectieve buitenreclame kan je regionaal adverteren en is de doelgroep effectief aan te spreken. De meeste vormen van offline marketing zijn klassieke outbound marketing.

Inbound marketing

Inbound marketing wordt vaak omschreven als een nieuwe manier van marketing. Het doel is dat de klant naar je toe komt. Dit wordt bereikt door meerwaarde te bieden en potentiële klanten te entertainen of te informeren. Met inbound marketing heb je lagere kosten, maar de effecten treden meestal pas na enige tijd op.

Vormen van inbound marketing: content marketing, social media, webinars

Outbound marketing

Outbound marketing wordt vaak de traditionele vorm van marketing genoemd. Communicatie is hier meestal eenrichtingsverkeer. Met behulp van tv, radio of advertenties kunnen potentiële klanten op korte termijn worden aangesproken. Het verspreidingsverlies is vaak bij deze vorm van marketing veel groter, aangezien vaak de brede massa wordt aangesproken in plaats van een smallere doelgroep.

Vormen van outbound marketing: beurzen, gedrukte advertenties, tv- en radioreclame, cold calling

Offline marketing - hoe kan ik dat meten?

Terwijl online marketing eenvoudig kan worden geëvalueerd met behulp van KPI's, gaat dat bij offline marketing moeilijker. Hoewel offline marketing ook betere resultaten kan opleveren, kiezen veel bedrijven ervoor om alleen online te adverteren. Enerzijds is dit te wijten aan het feit dat de evaluatie van online maatregelen veel eenvoudiger is dan die van offline reclame.

Met offline marketing bereik je een groot aantal mensen door middel van buitenreclame, schermreclame of met weggeefacties. Hier ontmoet de reclame verschillende doelgroepen, potentiële nieuwe klanten of zelfs trouwe vaste klanten. Ze worden geconfronteerd met het imago van je merk. Hoe meer mensen je merk zien, dit kan door een weggeefactie of middels het zien van een banneradvertentie op weg naar het werk, hoe meer je producten en diensten in hun gedachten blijven hangen.

Offline marketing KPI's

  • Extra landingspagina's - Met pagina's die speciaal voor offline marketing zijn gemaakt, kan het succes worden beoordeeld aan de hand van het aantal bezoekers. Hierbij bestaat het risico dat er toch nog enkele andere bezoekers op de pagina terecht komen. Als de pagina bijvoorbeeld voorkomt in de ranking voor bepaalde zoekwoorden.
  • Kortingscodes - Speciale kortingscodes worden alleen offline geadverteerd, zodat je later kunt zien hoe vaak deze code is gebruikt.
  • Offline marketingtools - Deze programma's kunnen het succes evalueren, voor zover je de offline kanalen aan het programma hebt gekoppeld. Het nadeel van dit type KPI is dat de tools meestal niet alle kanalen kunnen evalueren.
Maar wat als iemand offline marketing kan waarderen, maar er geen interactie volgt? Deze persoon heeft de advertentie wel gezien en het beïnvloedde onbewust zijn houding ten opzichte van het bedrijf. Het effect dat het merk met een bepaald imago wordt waargenomen en zich daarmee 'in het geheugen brandt' wordt het branding-effect genoemd.

Dit effect is niet noodzakelijkerwijs meetbaar, maar mag niet worden onderschat. Het kan ervoor zorgen dat de persoon de volgende keer dat ze een feestje plannen en voorbereiden aan je cateringbedrijf denken. Of de aannemer krijgt een offerte van je bouwbedrijf voor het volgende bouwproject. Dit effect van offline adverteren kan je voor jouw bedrijf ook bereiken met het juiste materiaal.

Offline marketing voor je online shop

Met offline adverteren ondersteunt je niet alleen je online marketing, maar promoot je de online shop ook regionaal. Adverteer bijvoorbeeld de nieuwe Click & Collect mogelijkheid in de webshop van je vestiging. Maak van offline klanten online klanten door bijvoorbeeld te wijzen op mooie aanbiedingen en acties in de webshop. Tegelijkertijd kan je met een nieuwsbrief of nieuwe app ook perfect reclame maken op het verkooppunt in een winkel of shop.

De juiste marketing mix voor je onderneming

Zowel offline als online marketing kan unieke resultaten opleveren. Het is belangrijk dat je zowel de doelgroep als de USP's kent. Zo kan je de voordelen duidelijk naar voren brengen en op een aantrekkelijke manier communiceren naar de klantengroep. Het definiëren van een doelgroep maakt het gemakkelijker om een ​​geschikt marketingkanaal te kiezen.

Maar meestal bereik je ze niet via slechts één kanaal. Online en offline marketing moeten ingezet worden om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Een speciale marketingmix zorgt ervoor dat de marketingmaatregelen optimaal resultaat opleveren. Gebruik mond-tot-mondreclame, geef giveaways weg of plaats een Google Ads-advertentiecampagne.

De op elkaar afgestemde mix van verschillende kanalen en campagnes helpt je om de doelgroep te bereiken en andere potentiële klanten aan te spreken. Gebruik zowel online als offline advertenties om het succes van je bedrijf te maximaliseren. Adverteer je producten en diensten dus altijd via meerdere kanalen.
Menu sluiten
Naar boven