Wat is verkoopbevordering?

Je staat er misschien niet bij stil, maar elke winkel zorgt op zijn eigen manier voor verkoopbevordering. Maar wat is dat nu eigenlijk?

Verkoopbevordering, ook wel Sales Promotion genoemd, is het stimuleren van verkoop. Er zijn veel opties om de verkoop van bepaalde producten te verhogen. Het doel van de verkooppromotie is om potentiële klanten aan te moedigen bewust of onbewust een product te kopen.

Bijna elk bedrijf investeert tegenwoordig in verkooppromotie. De verschillende verkoopbevorderende maatregelen verhogen niet alleen de winst. Andere doelen, zoals naamsbekendheid en genereren van nieuwe klanten kunnen ook met deze materialen worden bereikt. De promotie begint op drie verschillende punten:
  • de consumentenpromotie
  • de handelspromotie
  • de personeelspromotie

Consumentenpromotie

De bekendste verkoopbevordering is zeker de consumentgerichte. Verschillende opties zijn mogelijk voor verkooppromotie bij de POS. Hier wordt onderscheid gemaakt in prijsgerichte promoties en niet-prijsgerichte promoties. Prijsgerichte promoties zijn onder andere aanbiedingen, coupons of loyaliteitskortingen. De niet-prijsgerichte promoties zijn winacties, displays of productmonsters.

De verschillende prijsgerichte promoties worden meestal in combinatie gebruikt. Op het gebied van consumentenbevordering zijn zowel tijdelijke acties als langetermijnacties mogelijk. Als twee of meer ondernemers besluiten samen te werken in verkoopbevordering, wordt dit Cross Promotion genoemd. Denk bijvoorbeeld aan een ondernemer die samples staat uit te delen van zijn product op een festival.

Verkoopbevordering op het verkooppunt (Point of Sale) is niet alleen de bekendste, maar ook een veel gebruikte vorm van marketing. Vooral op het verkooppunt is het belangrijk om producten uit de massa onder de aandacht te brengen en de aandacht van de klant te trekken. De presentatie van producten kan ideaal worden afgestemd op consumenten om zo de best mogelijke resultaten te bereiken op het gebied van consumentenpromotie.
Thumbnail_Blog_Verkaufsförderung_quadratisch_DE

Verkoopbevordering op het schap

Consumentenpromotie op het schap is van bijzonder belang op het gebied van marketing. Looproutes van klanten kunnen beïnvloed worden door reclame. In zogenaamde dode zones kan aantrekkelijke reclame worden geplaatst om meer leven in de brouwerij te brengen.

Zowel de prijspresentatie, als de reclame op het schap beïnvloeden de verblijfsduur en de aankoopbeslissing van de klant. Barcode-prijskaartrails zorgen voor een consistente prijsweergave bij het product. Bedrukte schapstoppers benadrukken bepaalde producten op het schap.
Niet alleen op het schap, maar ook op andere gebieden is veel potentie om de verkoop te promoten. Voor zowel binnen- als buitengebruik zijn er talloze artikelen om producten, evenementen of aanbiedingen te promoten. Zoals eerder beschreven, wordt een onderscheid gemaakt tussen prijsgerichte promotie en niet-prijsgerichte promotie. Als het gaat om prijsgerichte promotie is het belangrijk om prijzen en aanbiedingen duidelijk en opvallend weer te geven. Met reclamedisplays of stoepborden vestig je gemakkelijk de aandacht van geïnteresseerden op je reclameboodschap en kortingen.

De niet-prijsgerichte promotie wordt vooral gekenmerkt door aantrekkelijke producthouders. Een producthouder benadrukt de voordelen van het product en laat het product in het beste licht zien. Individuele displays worden in dit gebied bijzonder vaak gebruikt. Ze kunnen tot in de kleinste details afgestemd worden op een merk of de kenmerken van de producten.

Handelspromotie

In handelspromotie, ook wel dealerpromotie, staat de communicatie tussen fabrikanten en dealers of wederverkopers centraal. Het contact met partners wordt onderhouden en verbeterd op beurzen, tentoonstellingen en andere evenementen. Aanvullende vergaderingen hebben hetzelfde doel. Het is belangrijk de samenwerking tussen fabrikanten en handelsorganisaties te verbeteren.
 

Handelsgerichte verkoopbevordering is meestal tijdelijk. Beurzen, tentoonstellingen en evenementen zijn belangrijke momenten voor het aangaan, verdiepen of onderhouden van zakelijke relaties. Om de marktsituatie te verbeteren, ligt de focus op samenwerking met zakenpartners. Door intensieve ondersteuning en eersteklas presentatie van je bedrijf laat je een goede indruk achter bij bezoekers. Een eerste indruk is erg belangrijk. Innovatieve en hoogwaardige producten, evenals een onberispelijke organisatie laten competentie en professionaliteit zien.

Personeelspromotie

Het doel van de personeelsgerichte verkooppromotie is het ondersteunen van het personeel. Hier ligt de focus op finacniering van het eigen personeel. Voorbeelden op dit gebied zijn trainingen van werknemers, verkoopcompetities of de invoering van een bonussysteem. Met behulp van personeelspromotie bied je tools aan bijzonder toegewijde en succesvolle verkopers.

Het doel is om de bekendheid met de producten te verbeteren door je personeel goed op te leiden. Op deze manier vergroot je het verkoopsucces en motiveer je het personeel. Je kan je binnen- of buitendienst op een verkoopbevorderende manier informeren met nieuwsbrieven, conferenties, apparatuur of advertenties. Op het gebied van personeelspromotie heeft het succes van trainingen direct invloed op je verkoop. Om productinformatie en innovaties te implementeren, is het essentieel om kennis goed over te dragen. Door het gebruik van diverse media en lezingen kan je jouw medewerkers gegarandeerd bereiken.

Naast trainingsmaterialen kan je ook je personeel professioneel uitrusten. Daarbij kan je denken aan naamkaartjes, maar ook kantoorbenodigdheden met je logo.

Ontdek de opties van verkooppromotie voor jouw bedrijf. In de kopersmarkt wordt het communicatiebeleid een steeds belangrijker onderdeel van marketing. In vergelijking met sponsoring is verkooppromotie met zijn functies cruciaal voor met name retailers. Deze en vele andere branches gebruiken de drie niveaus van verkoopbevordering om zichzelf beter in de markt te zetten. Niet alleen dealers, maar ook fabrikanten zetten meer in op verkoopbevordering op het verkooppunt. Een productdisplay van hoge kwaliteit kan de bekendheid van een merk vergroten. Combineer de individuele niveaus om de ideale resultaten voor je bedrijf of merk te bereiken.

Meer dan 35 jaar ervaring

Als bedrijf specialiseerden wij ons vele jaren geleden in de verkoopbevordering als centraal onderdeel van het communicatiebeleid. Naast reclame op het schap leveren en produceren wij nog vele andere producten die op het gebied van marketing worden gebruikt. In de loop van tijd konden we ons niet alleen specialiseren in verschillende materialen, maar ook in verschillende productgroepen.

Wij produceren hoogwaardige standaard displays en realiseren individuele wensen en afmetingen. Kortom, er kan ook maatwerk geleverd worden. Via onze eigen productie- en drukkerij maken wij gebruik van talloze mogelijkheden op het gebied van productie. Dankzij onze ervaring en wereldwijde aanwezigheid is VKF Renzel dé partner voor jouw verkooppromotie.

ruim 35 jaar

ervaring en competentie in het hele spectrum van de verkoopbevordering

26 landen

met productievestigingen en dochterondernemingen van VS tot China

885 medewerkers

die je graag van dienst zijn in binnen- en buitenland

> 25.000 producten

voor je bedrijfs- of winkelinrichting en op je POS

Wil je graag persoonlijk advies op het gebied van verkoopbevordering?

Ja, ik wil advies »
Menu sluiten
Naar boven