Wat is verkoopbevordering?
U staat er misschien niet bij stil, maar elke winkel zorgt op zijn eigen manier voor verkoopbevordering. Maar wat is dat nu eigenlijk?Verkoopbevordering, ook wel Sales Promotion genoemd, is het stimuleren van verkoop. Er zijn veel opties om de verkoop van bepaalde producten te verhogen. Het doel van de verkooppromotie is om potentiële klanten aan te moedigen bewust of onbewust een product te kopen.
Bijna elk bedrijf investeert tegenwoordig in verkooppromotie. De verschillende verkoopbevorderende maatregelen verhogen niet alleen de winst. Andere doelen, zoals naamsbekendheid en genereren van nieuwe klanten kunnen ook met deze materialen worden bereikt. De promotie begint op drie verschillende punten:
- de consumentenpromotie
- de handelspromotie
- de personeelspromotie
Consumentenpromotie
De bekendste verkoopbevordering is zeker de consumentgerichte. Verschillende opties zijn mogelijk voor verkooppromotie bij de POS. Hier wordt onderscheid gemaakt in prijsgerichte promoties en niet-prijsgerichte promoties. Prijsgerichte promoties zijn onder andere aanbiedingen, coupons of loyaliteitskortingen. De niet-prijsgerichte promoties zijn winacties, displays of productmonsters.Verkoopbevordering op het verkooppunt (Point of Sale) is niet alleen de bekendste, maar ook een veel gebruikte vorm van marketing. Vooral op het verkooppunt is het belangrijk om producten uit de massa onder de aandacht te brengen en de aandacht van de klant te trekken. De presentatie van producten kan ideaal worden afgestemd op consumenten om zo de best mogelijke resultaten te bereiken op het gebied van consumentenpromotie.
Verkoopbevordering op het schap
Consumentenpromotie op het schap is van bijzonder belang op het gebied van marketing. Looproutes van klanten kunnen beïnvloed worden door reclame. In zogenaamde dode zones kan aantrekkelijke reclame worden geplaatst om meer leven in de brouwerij te brengen.Zowel de prijspresentatie, als de reclame op het schap beïnvloeden de verblijfsduur en de aankoopbeslissing van de klant. Barcode-prijskaartrails zorgen voor een consistente prijsweergave bij het product. Bedrukte schapstoppers benadrukken bepaalde producten op het schap.
De niet-prijsgerichte promotie wordt vooral gekenmerkt door aantrekkelijke producthouders. Een producthouder benadrukt de voordelen van het product en laat het product in het beste licht zien. Individuele displays worden in dit gebied bijzonder vaak gebruikt. Ze kunnen tot in de kleinste details afgestemd worden op een merk of de kenmerken van de producten.
Handelspromotie
In handelspromotie, ook wel dealerpromotie, staat de communicatie tussen fabrikanten en dealers of wederverkopers centraal. Het contact met partners wordt onderhouden en verbeterd op beurzen, tentoonstellingen en andere evenementen. Aanvullende vergaderingen hebben hetzelfde doel. Het is belangrijk de samenwerking tussen fabrikanten en handelsorganisaties te verbeteren.Personeelspromotie
Het doel van de personeelsgerichte verkooppromotie is het ondersteunen van het personeel. Hier ligt de focus op finacniering van het eigen personeel. Voorbeelden op dit gebied zijn trainingen van werknemers, verkoopcompetities of de invoering van een bonussysteem. Met behulp van personeelspromotie biedt u tools aan bijzonder toegewijde en succesvolle verkopers.Naast trainingsmaterialen kunt u ook uw personeel professioneel uitrusten. Daarbij kunt u denken aan naamkaartjes, maar ook kantoorbenodigdheden met uw logo.
Ontdek de opties van verkooppromotie voor uw bedrijf. In de kopersmarkt wordt het communicatiebeleid een steeds belangrijker onderdeel van marketing. In vergelijking met sponsoring is verkooppromotie met zijn functies cruciaal voor met name retailers. Deze en vele andere branches gebruiken de drie niveaus van verkoopbevordering om zichzelf beter in de markt te zetten. Niet alleen dealers, maar ook fabrikanten zetten meer in op verkoopbevordering op het verkooppunt. Een productdisplay van hoge kwaliteit kan de bekendheid van een merk vergroten. Combineer de individuele niveaus om de ideale resultaten voor uw bedrijf of merk te bereiken.
Meer dan 35 jaar ervaring
Als bedrijf specialiseerden wij ons vele jaren geleden in de verkoopbevordering als centraal onderdeel van het communicatiebeleid. Naast reclame op het schap leveren en produceren wij nog vele andere producten die op het gebied van marketing worden gebruikt. In de loop van tijd konden we ons niet alleen specialiseren in verschillende materialen, maar ook in verschillende productgroepen.Wij produceren hoogwaardige standaard displays en realiseren individuele wensen en afmetingen. Kortom, er kan ook maatwerk geleverd worden. Via onze eigen productie- en drukkerij maken wij gebruik van talloze mogelijkheden op het gebied van productie. Dankzij onze ervaring en wereldwijde aanwezigheid is VKF Renzel dé partner voor uw verkooppromotie.
ruim 35 jaar
ervaring en competentie in het hele spectrum van de verkoopbevordering
26 landen
met productievestigingen en dochterondernemingen van VS tot China
885 medewerkers
die u graag van dienst zijn in binnen- en buitenland
> 25.000 producten
voor uw bedrijfs- of winkelinrichting en op uw POS