Retailers opgelet: fysieke winkelervaring wint weer aan populariteit

26.03.2025

Terwijl de afgelopen jaren online shoppen de norm was, zien we nu een opvallende verschuiving in het winkelgedrag. Recent onderzoek van DPG Media wees uit dat de Nederlandse consument nog altijd een sterke voorkeur heeft voor fysiek winkelen. Jong, oud, man of vrouw - shoppers willen producten zien, voelen en direct meenemen.

Voor retailers biedt dit een unieke kans: hoe speel je slim in op de herontdekking van de fysieke winkelervaring? In dit blog ontdek je hoe je jouw winkel nóg aantrekkelijker maakt en klanten aan je bindt in een markt vol concurrentie.

Hoe val ik op in de winkelstraat?

Opvallen in de winkelstraat draait om zichtbaarheid, beleving en onderscheidend vermogen. Het begint allemaal met een etalage. In een drukke winkelstraat lopen dagelijks honderden, soms wel duizenden mensen voorbij. De uitdaging is om hun aandacht te trekken én vast te houden. Dit begint met een sterke, aansprekende etalage, maar gaat nog verder dan dat. Door te spelen met beleving, interactie en creativiteit zorg je ervoor dat jouw winkel opvalt en meer klanten aantrekt.

Jouw etalage als eyecatcher

De etalage is jouw visitekaartje en de eerste kans om voorbijgangers te prikkelen. Laat jouw winkel opvallen door te werken met opvallende displays. Dit kunnen presentatiesystemen zijn die speciaal zijn afgestemd op een bepaalde trend of thema.

Daarnaast zijn bewegende elementen altijd een goede aandachtstrekker. Maak hier slim gebruik van. Denk bijvoorbeeld aan een ronddraaiend plateau om jouw producten van verschillende kanten uit te lichten.

Digitale displays zijn ook een handig reclamemiddel om jouw winkel mee in de spotlight te zetten. Speel hierop video's af met productdemo's, klantreviews of sfeerbeelden die de beleving van jouw merk versterken.

Versterk de zintuiglijke ervaring

Zijn klanten de drempel over? Fijn, maar hoe zorg je dat ze binnen blijven en de rest van jouw winkel ontdekken? In het onderzoek van DPG Media gaf een groot deel aan dat de belangrijkste reden om fysiek te winkelen is dat ze het product kunnen zien, voelen en meteen mee kunnen nemen. Dit biedt jou als retailer een geweldige kans om deze zintuiglijke ervaring te versterken.
Een goede manier om klanten echt kennis te laten maken met jouw producten, is door proef- en teststations aan te bieden in jouw winkel. Dit kunnen testers zijn die je aan het productschap toevoegt of een speciale balie waar samples tentoongesteld staan.

Naast visuele en tastbare ervaringen speelt beeld en geluid ook een belangrijke rol. De juiste muziek kan de sfeer goed beïnvloeden. Zorg ervoor dat de muziek past bij de stijl van je winkel en je productaanbod. Video’s zijn een krachtige manier om de voordelen van je producten te tonen, het productieproces uit te leggen of ervaringen te delen.

Integreer online en offline

Hoewel de meeste Nederlanders nog steeds de voorkeur geven aan de fysieke winkel, betekent dit niet dat deze mensen geen online aankopen doen. De kloof tussen online en offline winkelen vervaagt steeds meer. Een integratie tussen beide werelden is een slimme manier om jouw klanten een uitgebreide winkelervaring te bieden.

QR-codes zijn een simpele, maar krachtige manier om de online ervaring in je winkel te integreren. Plaats ze bij producten zodat klanten snel extra informatie kunnen krijgen zoals reviews, actuele voorraad of meer details over een product. Digitale prijskaartjes kunnen ook QR-codes weergeven zodat de klant beschikking heeft over alle productinformatie.

Daarnaast dienen digitale displays als dynamische reclameborden. De displays tonen real-time informatie zoals aanbiedingen of productlanceringen. Ook zijn de displays te gebruiken voor het plaatsen van een bestelling als een product in de winkel bijvoorbeeld niet op voorraad is.
Digitale prijskaartjes voor QRcodes

Speel in op de duurzaamheidsbehoefte

Ook in de winkelstraat zijn mensen opzoek naar duurzame alternatieven. Als retailer kun je hier goed op inspelen door je winkel mee te nemen in de trend naar milieubewuster ondernemen en consumeren. Door bewust om te gaan met je producten, verpakkingen en diensten, kun je jouw winkel aantrekkelijk maken voor de milieubewuste consument.

Duurzaam gepresenteerd


Een eenvoudige manier om duurzaamheid te omarmen, is door herbruikbare verpakkingen aan te bieden. Plastic tasjes en andere eenmalige verpakkingen zijn schadelijk voor het milieu en worden steeds meer vermeden door consumenten. Bied herbruikbare verpakkingen aan als een alternatief. Denk aan gerecyclede tasjes die klanten kunnen gebruiken voor hun aankopen. Of introduceer een systeem waarbij klanten hun eigen tas meenemen en in ruil daarvoor bijvoorbeeld kortingen krijgen.

Presenteer je producten op een duurzame wijze met onze milieuvriendelijke displays. Deze kunnen gemaakt zijn van gerecycled materiaal of van duurzame, herbruikbare materialen. Zo zorg je ervoor dat je ook je productpresentatie bijdraagt aan de duurzame boodschap van je winkel.

Slim inspelen op de herontdekking van de fysieke winkel


De verschuiving van online naar fysiek winkelen, biedt retailers een unieke kans om zich te onderscheiden en klanten te binden. Hoewel de digitale wereld niet te negeren is, blijven consumenten naar de winkelstraat komen. Het is aan jou als retailer om optimaal in te spelen op deze behoefte door te investeren in opvallende etalages, een totaalpakket aan belevingen en een slimme integratie van online en offline.
Behoefte aan tips of advies op dit gebied? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Met 40 jaar ervaring in alle branches op het gebied van verkoopbevordering zijn wij hét aanspreekpunt. Neem contact met ons op en laat je inspireren!
Menu sluiten
Naar boven