Wat is POS materiaal? Dit moet u weten! 

POS materiaal: u komt het vaker tegen dan u denkt! Herkent u een stoepbord met de tekst “1+1 gratis op heel veel producten!”? U wordt nieuwsgierig en besluit toch even de winkel in te stappen. Een kwartier later staat u met een volle tas weer buiten. Zo, heeft u toch maar even mooi goedkoop gewinkeld. Toch? Een stoepbord is één van de vele mooie voorbeelden van het inzetten van POS materiaal. 

 
In bijna elke winkel komt u het dan ook tegen: POS materiaal. Maar wat is het en hoe past u het toe in uw winkel of bij uw dienst? In deze blog vertellen we er alles over! 
 

Wat is POS materiaal? 

POS materiaal, ook wel Point Of Sale materiaal genoemd, zorgt voor ondersteuning van de verkoop van producten. De Point Of Sale is het verkooppunt waar transactie plaatsvindt. Dit kan een schap in de supermarkt zijn, maar ook een tentoonstelling of een groot evenement. POS materialen kunnen bijvoorbeeld posters, banners en vlaggen zijn, maar ook stickers, displays of artikeldragers. Simpel gezegd zijn het materialen om uw producten in de spotlights te zetten

Voorbeelden van POS materiaal  

Was u de winkel ingegaan als u het stoepbord buiten niet had gezien of was u er aan voorbijgelopen? Dit verschil is de kracht van POS materiaal: klanten verleiden om de winkel binnen te stappen én een aankoop te doen.  
 
Naast buiten op straat, vindt u in de winkel zelf ook POS materiaal. Wat voor winkel het ook betreft, nagenoeg iedereen maakt gebruik van POS materiaal. Zo kunt u al snel toch nog even snel wat meepakken uit het rek of de draadmand bij de kassa in de drogist. Of herkent u de grote, met afwasborstels gevulde bakken bij een meubelgigant? Toch even meenemen, denkt u dan, altijd handig en zo duur is het toch niet? Voor de retailer is dat precies de reden waarom POS materiaal ingezet kan worden: extra verkopen
stoepbord pos materiaal

Waarom POS materiaal inzetten? 

De mens is van nature nieuwsgierig. Wanneer een product omgeven is van pracht en praal, wordt de klant er automatisch naartoe gelokt. De kans is groot dat de klant het product meeneemt om te proberen. Smaakt het naar meer? Dan komen ze weer bij u terug. En dat met behulp van een eenvoudige presentatie bij uw product! 

Waarom moet iedereen POS materialen inzetten? Wellicht maakt u al gebruik van POS materiaal, zo niet liggen hier veel kansen! POS materiaal is een verkoopkans voor iedere retailer. Denk bijvoorbeeld aan speciale actieverpakkingen of informatie bij een schap. Enkele succesvolle voorbeelden: 
 
  • Een flesje Coca Cola ziet er voor de klant lekkerder en aantrekkelijker uit in een speciale Coca Cola-display dan wanneer deze tussen de Fanta en Cassis staat. 
  • Een klant koopt makkelijker een zak aardappelen als aangegeven staat welke aardappel bijvoorbeeld het beste past bij stamppot of welke geschikt is voor in de oven.
  • Een nieuw product lanceren gaat beter als deze in een opvallende display wordt geplaatst dan wanneer deze tussen de gewone producten ligt. 
 
Kunt u zich vinden in bovenstaande punten? Wacht dan niet langer om het toe te passen binnen uw onderneming. POS materiaal speelt een belangrijke rol in de verkoop van uw producten. Met de juiste communicatie vestigt u extra aandacht aan de producten met als gevolg een stijging in de verkoop. 

Welk POS materiaal voor diensten? 

Verkoopt u geen product wat de klant mee naar huis neemt, wat nu? 
 
Stel u runt een horecazaak. De klant, of in dit geval: de gast, wilt naar huis met een gevulde maag en een goed gevoel. Een maaltijd smaakt beter in een ruimte waar de sfeer goed aanvoelt. De beleving van de klant speelt hierbij dus een belangrijkste rol. 
 
Meerdere elementen spelen een rol bij deze beleving. Denk aan de inrichting die conform uw huisstijl is, de aantrekkelijke presentatie van uw menukaarten of de schaal met pepermuntjes wanneer de klant uw restaurant verlaat. Deze elementen zijn voorbeelden van POS materiaal, omdat deze bijdragen aan het verkopen van een goede klantbeleving. 

Welk POS materiaal voor diensten? 

Verkoopt u geen product wat de klant mee naar huis neemt, wat nu? 
 
Stel u runt een horecazaak. De klant, of in dit geval: de gast, wilt naar huis met een gevulde maag en een goed gevoel. Een maaltijd smaakt beter in een ruimte waar de sfeer goed aanvoelt. De beleving van de klant speelt hierbij dus een belangrijkste rol. 
 
Meerdere elementen spelen een rol bij deze beleving. Denk aan de inrichting die conform uw huisstijl is, de aantrekkelijke presentatie van uw menukaarten of de schaal met pepermuntjes wanneer de klant uw restaurant verlaat. Deze elementen zijn voorbeelden van POS materiaal, omdat deze bijdragen aan het verkopen van een goede klantbeleving. 

Ook wanneer u zakelijke dienstverlening aanbiedt, kunt u denken aan POS materialen. Wanneer de klant bij u op kantoor komt, wil hij op de eerste plaats goed geholpen worden. De omgeving waarin uw kantoor zich bevindt, speelt ook hier een belangrijke rol bij de klantbeleving.  
 
Een voorbeeld van POS materiaal die een rol kunnen spelen bij deze klantbeleving is een kopje koffie met een koekje. Door het kopje en de verpakking te voorzien van uw logo straalt u professionaliteit uit wat van goede invloed kan zijn op de klant. Een ander voorbeeld is een pen en een kladblok met uw logo. Het lijken misschien simpele voorbeelden, maar deze voorbeelden kunnen zeker het verschil maken. 

Ook wanneer u zakelijke dienstverlening aanbiedt, kunt u denken aan POS materialen. Wanneer de klant bij u op kantoor komt, wil hij op de eerste plaats goed geholpen worden. De omgeving waarin uw kantoor zich bevindt, speelt ook hier een belangrijke rol bij de klantbeleving.  
 
Een voorbeeld van POS materiaal die een rol kunnen spelen bij deze klantbeleving is een kopje koffie met een koekje. Door het kopje en de verpakking te voorzien van uw logo straalt u professionaliteit uit wat van goede invloed kan zijn op de klant. Een ander voorbeeld is een pen en een kladblok met uw logo. Het lijken misschien simpele voorbeelden, maar deze voorbeelden kunnen zeker het verschil maken. 

5 tips om het juiste POS materiaal te kiezen

Wilt u POS materiaal gaan inzetten in uw winkel of voor uw dienst, maar weet u niet hoe u dit aan moet pakken? Gebruik deze tips!
 
  1. Inventariseer uw behoeftes 
    Waar in uw winkel of dienst ziet u ruimte voor verbetering? Komen klanten vaak naar u toe met vragen over bijvoorbeeld prijzen of allergenen? Of wilt u uw acties beter in het zicht hebben? Ook voor het lanceren van een nieuw product heeft u wellicht POS materiaal nodig. Betrek uw medewerkers in deze brainstorm. Zij zien misschien andere punten dan u. 
     
  2. Denk na over de omvang 
    Wilt u simpel of uitgebreid? Voor een productpresentatie is minder POS materiaal nodig dan voor het inrichten van een complete supermarkt. Denk hierbij ook na over de mogelijkheden in uw onderneming. Bij een kleine kledingwinkel is de ruimte anders ingedeeld dan bij een grote supermarkt.  
     
  3. Denk na over de vorm 
    U kunt uw logo overal terug laten komen, maar u kunt ook voor standaard POS materiaal kiezen. Het voordeel van standaard materiaal is dat deze veelal iets goedkoper zijn. Logo's op uw POS materiaal zorgen daarentegen voor een (nog) professionelere uitstraling.
     
  4. Bereken uw budget 
    Wat wilt u besteden aan het inzetten van POS materiaal? Voor tijdelijk POS materiaal wilt u waarschijnlijk minder geld kwijt zijn dan wanneer u besluit uw winkel een make-over te geven. Geen zorgen, voor ieder budget is POS materiaal mogelijk. 
     
  5. Zoek een goede POS partner 
    Een goede partner in POS materiaal kan u helpen bij bovenstaande punten. Wilt u alles zelf regelen of wilt u volledig ontzorgd worden? Zoek een partner waar u voor alle materialen terecht kunt, van plafondclips en zuignappen tot gepersonaliseerde displays en complete etalage-inrichtingen. Hebt u behoefte aan persoonlijk contact of redt u zich met een webshop? Kies een partner die bij u past. 

Welk soort POS materiaal is geschikt voor mijn dienst of product? 

Voor een supermarkt zijn de mogelijkheden eindeloos. Daarnaast biedt de diversiteit in POS materiaal de mogelijkheid om het geheel aan te passen aan uw dienst of product. Wanneer u bijvoorbeeld een winkel met natuurlijke producten heeft, plaatst u hier duurzame productdisplays van hout. Of het nu gaat om een schapkaart, om manden of om vlaggen buiten uw pand. Voor ieder product of dienst is er POS materiaal. 

POS materiaal moet duidelijke en volledige informatie geven aan uw klant. Als een klant weet waar hij aan toe is, gaat hij makkelijker over tot aankoop. Ook kan POS materiaal een uitkomst bieden als uw werknemers veel advies over producten geven, zoals in een drogisterij. Door de klanten te voorzien van informatie met behulp van POS materiaal, kan de werkdruk van uw werknemers verminderd worden. Eenvoudige vragen worden al snel opgevangen door uw POS materiaal.  

Wij kunnen u helpen met het kiezen van geschikte POS materialen voor uw merk, product, winkel of dienst. Wij zijn al ruim 35 jaar de specialist in verkoopbevorderende materialen. Dus ook POS materiaal. Zo hebben wij POS materiaal in alle soorten, maten en materialen. Met behulp van onze eigen productiemogelijkheden kunnen we veel materialen verwerken, zoals hout, kunststof (polycarbonaat, PET, acryl) of metaal. Ook beschikken we over een eigen drukkerij om bijvoorbeeld uw logo op ieder product terug te laten komen. 
 
Heeft u inspiratie nodig voor uw branche? Op de pagina Branches vindt u de beste producten voor uw onderneming. Staat uw branche er niet tussen? Dan zoeken we graag met u mee! 
Menu sluiten

Toon producten

Contact

Live-Chat


Vragen? Start een chat.

Bel ons


+31 (0) 315 65 99 99

ma-do: 08:00 - 17:00 uur
vrijdag: 08:00 - 16:30 uur

E-mail


Neem nu contact met ons op

verkoop@vkf-renzel.nl

naar het contactformulier »

WhatsApp


VKF Renzel NL

WhatsApp actief op werkdagen
van 09:00 - 16:00 uur

Waarschuwing!

Het spijt ons, maar uw huidige browser wordt niet ondersteund ...

VKF Renzel B.V.
Naar boven